Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Hældende stamme= Hårdfør? *LINK* *PIC*

Jeg kender godt teorien. Jeg har derfor prøvet og kigge på det generelle billede af mine døde og levende palmer. Nedenfor ses 4 årige der ikke klarede -11c i potte. De udgør hovedparten af de mistede sidste vinter. En stor del af disse palmer har sidevækst. Jeg vil mene det er over halvdelen.
Frilandspalmer
Denne frasortering, sammen med langsom opvækst giver naturligvis en lidt dyrere produktionsform - men også meget mere bæredygtig!

Blandt de levende er der også udpræget sidevækst, igen mindst halvdelen.
Frilandspalmer

Men jeg har også palmer som har klaret sig formidabelt uden sidevækst. Lig mærke til en ting som ihvertfald er tydeligt ved frilandsfrembragte palmer. Det er den lyse farve og de korte stilke.
Photobucket

Disse eksemplarer stod ovenikøbet helt uden beskyttelse, men var naturligvis ikke det kønneste om foråret.
Frilandspalmer

Vinterbillede
Frilandspalmer

Alt i alt, så er det i følge mine erfaringer ingen garanti for hårdførhed med sidevækst, da jeg også¨har palmer uden der har overlevet. Jeg ved dog at der i min produktion er en meget høj grad af palmer med sidevækst hvilket man ikke finder ved industriel produktion.

En stor del af de palmer som ikke ville have udviklet sidevækst er muligvis sorteret fra ved ikke at spire eller er døde de første 1-3 år.

Jeg tror der er noget om teorien, statistisk set pga. min høje andel med sidevækst. Men jeg mener jeg kan afvise det som en garanti for bedre hårdførhed. Der findes altså individer uden sidevækst der har udviklet en fremragende hårdførhed. Ligesom der findes palmer med sidevækst der ikke er så hårdføre.

Hvad der derimod får mig til at tro på palmer er det simple faktum at jeg har palmer i potter 7 - 25 liter i alderen 6-8 år, der uden nogen former for beskyttelse andet end sne, har klaret sig bedre end min store palme på terrassen....Der findes enkeltindivider som er helt unikke vi skal bare lede længe nok.

Nederst billede af nogle forskellige palmer der undersøges for deres reaktion på nattefrost, og efterfølgende farveretablering. Grundet mine modsatrettede erfaringer med sidevækst / ingen undersøger jeg ikke forskelle her.

Eksperimenter på terrassen
Photobucket

Hav en rigtig god jul alle sammen. Skulle nogle ønske palmer med sidevækst kan dette leveres.

Inlägg i den här diskussionstråden: