Exotiska växter i Skandinavien

Svärmorskudde *PIC*

Igår hade jag antingen rejält med flyt, eller oflyt i värsta fall. Jag fick ärva en svärmorskudde från min lokala favoritbutik, dvs en rund kaktus med massa gula böjda taggar. Diametern är ca 50-60cm (stor!). Kaktus hade legat upp och ned i ca 1,5vecka i rumstemperatur (halvmörkt), dessutom hade någon troligtvis i besinningslös ilska hackat några gånger i den när den stackars hjälplösa kaktusen låg upp och ned. Anledningen till detta är nog att flera av personalen skadat sig vid förflyttning av kaktusen. Skadorna fick till följd att det började rinna om kaktusen. Jag har nu tagit hem den och vänt den rätt samt lagt den ovanpå en grusjordbädd i skydd från frost. "Bollen" ser okej ut förutom att den har lite mögelangrepp i ett av hålen. Den ser inte mjuk ut men jag vill inte pilla på den för mycket eftersom jag behöver händerna i mitt arbete.

Min fundering är, kan den tänkas överleva? Ska jag ha hög värme och massa ljus, eller bör den få vila? Jag lutar åt värme och ljus. Hur varmt ska den ha?

Inlägg i den här diskussionstråden: