Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Norge ! NI ÄR KUNGAR !!

Hej Dan
Se Dejligt at høre en som ikke sammenligner usda zoner. Du ligger ifølge flere af de utalige usda zone kort som alle er MEGET forskellige, i Samme zone som bretagne, men alligevel total misvisende. Ifølge dmi har Bergen ca 64 frostdøgn om året hvor Brest kun har 16 frostdøgn. Samtidig har i ingen lys i mange md kontra Brest. KBH har ca 76 frostdøgn og nok ikke en kolder minmums vinter tempratur der er koldere en Bergens, Men en varmere sommer. Og så får vi der ligger tæt på dybfryseren i øst af og til de der kolde vintre der tager livet af vores planter, Hvilket brest ikke rigtig gør. Her på Århus bredegrad får vi faktisk løvspring ca 1 uge senere end Sønderjylland og Skagen næsten 2 uger senere end Sønderjylland. Så 10 dage senere for fra dig til sønderjylland lyder usansynlig. Men ok golfen hjælper selvfølig nogle få dage. Dmi mener foråret kommer med ca 6 dages forskel pr bredegrad og ligeledes med 6 dages forskel i efteråret?. Sjovt nok fandt jeg ud af i går at min 12 år ældre bror havde arbejdet i Stavanger i et år fra 85 til 86 hvilket han betegnede som blæsende og kold, og med en ualmindlig lang vinter. Syntes tilgengæld godt om lyset i den korte sommer, og den flotte natur.. Men som før skrevet herpå må jeg op og kigge på jeres utrolige flotte natur engang.. Men må jeg høre om dine erfaringer. Hvordan var vinteren 1984-85 hos dig?

Inlägg i den här diskussionstråden: