Exotiska växter i Skandinavien

Svar: På tal om blommning i December...

Magnus -- dom vill ha skugga plus är dom känsliga för tjäletorka vilket kan hända om dom står soligare . min första jag köpte planterade jag hemma i mina föräldras trädgård i ett östläge där den blev bränd sen i norr läge men där va för dålig jord . men den trivdes när jag planterade den i ett västläge under ett par stora thujor och cypresser och där slängde vi även trädgårds avfall . där fick den djupskugga och hmm jorden vet jag inte va där va . men den frodades där . och sen när jag flyttade och tog med min ena plus dom andra två jag köpte så har jag satt dom på norr sidan nu där dom får lite väst och öst sol men dom skuggas av höga ormbunkar och där verkar dom trivas också . detta är min erfarenhet av dessa växter . det är nog viktigt med skyddat läge och skugga-halv skugga plus någorlunda mullrik jord . än att dom står i ett söderläge bara för att få en högre sommar-vinter temp , dom trivs ju inte i hög sommar temp . tänk dig 20% fukt och en tmep på +30c +40c det är ju till att mörda en fatsia japonica . men tänk dig istället en skyddande norrläge med fukt i jorden och en temp på +20c +30c och mycket fuktigare friskare luft det är till att få en fatsia att njuta av livet .

Inlägg i den här diskussionstråden: