Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Bambu
Som svar till: Svar: Bambu ()

Flot oversigt Thomas

Her en udpluk af mine arter

Stort set alle sorter har klaret de sidste to vintre frit udplantet i haven uden skader bortset fra Phyllostachys aurea Koi, der er klumpdannende og stærkt nedfrosset flere år. Desuden er den sydamerikanske Chusquea culeou naturligvis frosset noget ned, men den har skudt flot igen og er i øvrigt en af mine yndligsarter med sine specielle tætte skud og massive grene.
Sasa palmata blev let frostskadet i vinter men er ellers en skøn eksotisk bambus med sine meget store blade og hængende vækst (jeg klipper den halvt ned hvert år så den holder sig på ca. 1½ meters højde uden at blive ranglet og åben). Pseudosasa japonica fik overhovedet ingen skader - dog kan jeg andre steder se at bladene på vindudsatte eksemplarer let tørrer ind om vinteren. Det er i øvrigt en udbredt plante her i det sønderjyske men lige dejlig af den grund. Ingen lange udløbere, tæt vækst, smukke blade og op til 4 meter høj hos mig.

Hvis nogen spurgte, så ville jeg som min absolutte yndling nævne Phyllostachys vivax Huan wenzhui Inversa med sine tofarvede stammestykker (gule og grønne).

Vil man billigt til Phyllostachys kan jeg anbefale en forårstur i bil til Holland hvor man f.eks. kan besøge "De Groene Prins" + en eller to planteskoler til og måske kombinere turen med et besøg i en af Europas største blomsterløgparker: Keukenhof.

Chusquea culeou
Phyllostachys atrovaginata
Phyllostachys aurea Koi
Phyllostachys bissetii
Phyllostachys kwangsiensis
Phyllostachys nigra
Phyllostachys nigra Henonis
Phyllostachys nuda
Phyllostachys vivax Huan wenzhui Inversa
Phyllostachys vivax McClure
Pseudosasa japonica
Sasa palmata Nebulosa

Inlägg i den här diskussionstråden: