Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Opuntia fragilis hur få att blomma?

Jag missade din fråga om en mörkare variant. Rena fragilis brukar vara rätt mörka men om den också ska vara blomvillig så vet jag inte. Jag tycker det är märkligt om den aldrig blommar. Även om de inte är jättevilliga att blomma så borde den ju blommat nån gång. Du har inte gödit den för mycket. Jag brukar göda mina med en svag dos Blomstra (ca 1/4-1/3 av normaldos) och så vattnar jag med det varje gång det regnat så att kaktusarna inte får onödigt med vattten.
Jag brukar sluta göda i månadsskiftet juni/juli. Får kaktusarna för mycket näring kan det gå ut över blomningen. En rätt mörk fragilis-hybrid är O x Georg Sydow (eller felaktigt sydowiana.) Jag tror att det också är en korsning med O. polyacantha men den har mera korvformade leder. Den får vackert röda blommor men hos mig är den föga blomvillig tyvärr. Dessutom har den märkligt nog visat sig känslig mot vinterfukt och tappar lätt rötterna.
Sedan har jag en fragilis-hybrid som är nästan tornlös med rätt så små platta leder som kan tona i rött och blått. Den har gula blommor men är inte heller speciellt blomvillig. Tål vinterfukt mycket bra.

Inlägg i den här diskussionstråden: