Exotiska växter i Skandinavien

Skador och förluster efter vintern *PIC*

Mina två största palmer överlevde vintern fast med omfattande bladskador. Hade jag inte lindat om stammarna med ljusslangar så hade de nog inte levt alls idag.

Däremot överlevde inte min Musa basjoo trots att jag hade skyddat den på samma sätt som vanligt. Jag trodde faktiskt länge att den skulle komma tillbaka från marken men jag har nu accepterat att den är död. Jag ångrar att jag inte hade ett skott av plantan i "reserv" i kruka i vintras. Då hade jag åtminstone kunnat hävda att det var samma planta som tidigare. Den lilla bananplantan som nu står på dess plats är en ny planta som jag köpte i en plantskola utanför Lund i början av sommaren. Det är åtminstone trevligt att det nuförtiden går att köpa Musa basjoo i vanliga plantskolor.

Min största stenek (Quercus ilex) fick omfattande skador i vintras, fast inte lika mycket som förra vintern. Däremot har återhämtningen varit sämre. Den fick en del nya skott i början av sommaren men sedan dess har den vägrat producera nya skott på grenarna. Däremot har den försökt skjuta massor av nya skott längst ner på stammen. Jag har tagit bort dessa hela tiden allt eftersom de har dykt upp, i förhoppning om att steneken istället ska skjuta nya skott från grenarna. För någon vecka sedan noterade jag att bladen började vissna på grenarna. Jag tänker nu låta skotten från stambasen växa fritt. Resten av eken är troligen förlorad.

Jag var också tvungen att ta bort min näst största stenek eftersom den var helt död. Däremot har jag ett par andra något mindre stenekar som har klarat sig utan stamskador och har återhämtat sig hyfsat.

Min korkek (Quercus suber) fick uppenbarligen stamskador i vintras och vissnade ner. Det kom lite skott på de lägsta grenarna och jag hoppades att jag skulle kunna rädda den nedre delen av den korkartade stammen. Den sköt massor av skott från stambasen som jag till en början tog bort. När de nya bladen på grenarna vissnade lät jag skotten från stambasen växa fritt. Jag har fortfarande inte valt ut vilket skott som ska få bli den nya stammen. Däremot har jag bundit ihop de spretiga skotten så att de ska få en mer upprätt tillväxt.

Min Magnolia grandiflora 'Edith Bogue' frös tillbaka lite i vintras men har producerat nya skott lite längre ner. Jag tänker vänta med att klippa bort de gamla grenarna tills tillväxten av avstannat, eftersom jag vill låta fåglarna ha något att sitta på. Jag vill inte ha de nya bladen söndertrasade av vassa fågelklor, vilket har hänt tidigare år.

Inlägg i den här diskussionstråden: