Exotiska växter i Skandinavien

Til de tålmodige *LINK* *PIC*

Til dem jeg besøgte i forbindelse med min tur til venner og bekendte i Gøteborgområdet og nord herfor, vil jeg bare sige tak for interressen for mine små palmer. Her er som lovet et opdateret billede af min palme efter 12 år ubeskyttet. Som vi talte om ved jeg naturligvis godt at man mange steder i Sverige får lavere temperaturer end jeg får. Men det får jo kun interessen for mine palmer til at glæde mig endnu mere.
Frilandspalmer
Det er længe siden jeg har været på forummet, men jeg så til min glæde, at I diskuterede proveniens af palmer. Derfor vil jeg tillade mig og give min erfaring videre her efter de seneste kolde vintre. Jeg har testet i tusindvis af palmer og provenienser i alderen 0-7 år fra Tesan, Kina og Himalayaprovenienser m.m. Efter de seneste par hårde vintre kan jeg konstatere at der generelt er større forskel på enkeltindivider end på provenienser. Tesan er god men ikke specielt. De koldeste provenienser har en tendens til lettere og få problemer med råd, så det bliver lidt mere kompliceret.

Med håbet om en lang og tør sensommer.

Med venlig hilsen

Henrik Pedersen

Inlägg i den här diskussionstråden: