Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Thomas Bergqwists djungel

Kort om STA:s (Trädgårdsamatörernas) besök i min öppna trädgård i söndags.
Vad kan man säga, när jag nu vågade öppna trädgården för första gången gick det ju riktigt bra :-)
Sammantaget var man förvånad över komponeringen av växter och man kände inte igen många växter, då många är otraditionella STA-växter, vilket är de som lockar mig i huvudsak.
Jag förklarade min strategi med att "överplantera" kulissväxter för att skapa ett gott mikroklimat och lindra den Skånska västanvinden, även om det på sikt innebär att man får ta ner vissa vedartade växter (blir svårt att välja att ta ner en Catalpa aurea eller ett brokbladigt tulpanträd, krävs nog en del mod att ta det beslutet).
Märkligt var att många inte kände till, i mitt tycke viktiga böcker, inklusive den första svenska:
- Odla exotiskt i din trädgård av Ludvig Johansson?!
Jag fick även den smickrande frågan om jag ville hålla ett seminarium för STA om processen att skapa en genomgående "exotisk inspirerad" trädgård nästa år, med ett uppföljande besök i i min trädgården där efter.
Givetvis tackade jag JA för vi behöver bli fler fantaster, så att fler får njuta av denna passion :-)

Inlägg i den här diskussionstråden: