Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Aloe polyphylla - Spiralaloe

Väldigt vacker planta du har fått upp, tummen upp!, jag har sått denna art två gånger från olika frön, bägge gångerna har jag sått dom i drivbänkar utan att ventilera dvs väldigt fuktigt och väldigt varmt (temperatur mellan 40-55grader när solen låg på) och där har jag bägge gångerna fått 100% grobarhet. Dock förra sommaren åt sniglarna upp sådderna och denna sommaren dog plantorna när jag tog ut dom ur drivbänken efter att de grott (tänkte att så varmt vill dom kanske inte ha där sen, även om andra aloe och hawothia växer bra där i).

tredje gången gillt ska jag nog så dom antingen inne under våren eller ute under försommaren, sår jag dom ute i krukor under försommaren så borde dom vänja sig direkt. Gillar verkligen denna aloe och skulle vara kul att ha den.

Aloe striatula har jag haft, visste inte att den tål frost? hur mycket tål den ?

Har en som liknar aleo reitzii, men vet inte om det är det eller en annan art, har problem med att hitta namn på den, ändrar mig från och till hela tiden om den. Finns många som ser ut så som juvenila plantor. Men får vänta tills den blir vuxen så jag säkert kan ge den namn.

Inlägg i den här diskussionstråden: