Exotiska växter i Skandinavien

Bananförökning etiopisk banan

Till skillnad från vanliga bananträd, släktet Musa, så skjuter inte etiopisk banan (Ensete ventricosum) rotskott. Det medför att man inte får nya småbananer och risken finns ju alltid att något schabblar över vintern så att ens banan går hädan. En av de vackraste etiopiska bananerna är 'Maurelii' med mörkröda blad.

Men det finns ett sätt att få nya bananer. Danny skrev om sin framgång förra året vilket gav mig mod att testa.

Förra hösten när jag grävde upp ett av mina största bananträd (ca 20-25cm grov stam) kapade jag av den ca 10cm ovan jord, sedan klöv jag den i två delar. De två delarna krukade jag in och hade i ca 15c över vintern med lite extra ljus. Krukorna fick sedan början av sommaren stå ute. De såg då likadana ut som när jag ställt in dem för hösten.

För några veckor sedan kom det många små knoppar på en av delningarna. I går var det 40-50 skott på den ena där de högsta skotten var 20cm. Den andra delningen har precis börjat få ögon. Jag delade så den längst komna delningen i större 5 delar med blad och egna rötter som jag krukade in och sedan blev det 16 mindre delningar med 1-4 blad och inga direkta rötter men med del av bananens bottenplatta. Dessa mindre satte jag i lätt jord i en plastlåda med lock och ställde halvskuggit i växthuset (som om de vore sticklingar). Så om allt går väl har jag ur en planta hittills fått 21. Om någon vecka kan jag förhoppningsvis dela nästa halva av moderplantan och få lika mycket till.

Gissningsvis är det bättre att göra delningen på våren med en piggt växande moderplanta och så man slipper våndas över vintern. Att med berått mod kapa ned en 2-3m hög bananplanta kan ta emot och det kan säkert gå riktigt fel. Jag tar inget ansvar för eventuella misslyckanden :-)

Inlägg i den här diskussionstråden: