Exotiska växter i Skandinavien

Svar: En liten uppdatering över mina växter

Jag är rätt glad för dagen. Var förbi barnens dagis och hämtade hem två leksugna kompisar till mina barn. Persikorna börjar se mogna ut, vinrankan frösöker ta sig in genom fönstrena på första våningen och kejsarträdet (P. fortunei) har några skott på 1,5m styck med halvmeter stora blad. Lejongapet har frösått sig kopiöst och bildat en koloni av färgglada exoter i nyanser från rosa via rött till lila. Här hemma har alla tre Zingiber mioga plantorna klarat vintern och tittat upp ca 40cm. Två av kaktusarna blommar vilket är några veckor senare än förra året. Tråkigt nog dog alla Yucca aloifolia jag hade ute. :-(

Clethra barbinervis kvällade också, troligen pga att den blivit ringbarkad med råge. Annars mår alla utepalmer fint även om Sabal minor inte är så mycket till prydnadsväxt just nu. Höstliljorna ska strax börja blomma. Sedan är jag lite spänd på en Agapanthus planta (Callys Hardy från Chiltern Seeds)som jag frösådde för några år sedan och strax ska börja blomma. Den har klarat 3 vintrar på friland utan täckning. Salix magnifica växer på fint men något djur har mumsat lite på bladkanterna. Inget som hindrat den från att dubbla i höjd. Jag har tagit en del sticklingar som hittills efter 1,5 vecka ser okej ut. I går satte jag ut ett tjugotal arisaema och roscoea plantor, härligt med sommar!

Inlägg i den här diskussionstråden: