Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Maurelli/Basjoo
Som svar till: Svar: Maurelli/Basjoo ()

Har ikke hatt Basjoo på friland de 2 siste vintrene men før det hadde jeg og da kom de igjen fra roten. Man skal ha litt stamme for å klare å få denne til å overvintre. Vet at en bekjent av meg har brukt skorsteinsleca (hul inni) som har blitt tredd over stammen og så har rockwool/isolasjon blitt stappet nedi og dette har funket for å beholde stammen. Jeg brukte halm men tror jeg stappet det for tett slik at de fleste stammene rotnet ned. Nettopp råte er jo en utfordring her på vestlandet. Gloriosa har jeg hatt en del år og så lenge de har et tak over seg om vinteren så er det ikke noe problem selv med årets vinter. De trenger ikke noe beskyttelse mot kulden. Men uten tak/regnbeskyttelse så risikerer du at rosetten rotner. De hadde også G.variegata på Fantoft. Har også hatt det forholdvis varmt men bare +21. Men det har regnet kraftig og tordnet så det er jo litt deprimerende når resten av skandinavia og europa er badet i sol og høye temperaturer (med unntak av Irland). Men sånn er det når høytrykkene plasserer seg slik at alle lavtrykkene blir presset inn over oss.

Inlägg i den här diskussionstråden: