Exotiska växter i Skandinavien

Svar: ''vanlig'' ute Yucca, hur mycket stam kan dom få i sverige?

Mina filamentosa får lite stam, precis som din, om de inte blommar. Om det går några år mellan blommningarna så hinner de få lite stam, 10cm ungefär har jag fått. Så fort de blommar börjar de om, ibland med något skott från stammen men det blir aldrig någon riktig stam.

Mer intressant då med en gloriosa som är ganska lätt att finna i handeln. Mina har blommat vid ca 20cm stam varefter en massa skott bildas i rosetten.
Tyvärr tog denna våren hårt på mina yuccor, är inte säker på vad som hänt. De såg finfina ut men växte dåligt i våras, efterhand blev fler och fler blad bruna och skotten lossnade från rosetten. Upptäckte att stammen var våt och mjuk på sina ställen, som om den ruttnat. Fukt hade samlats i bladvecken.
Temperaturen har varit acceptabel under vintern även om det var osedvanligt kallt. Jag gissar att antingen fukt eller vind är boven.
Jag fick ta bort de flesta av mina yuccor, dvs kapa den vid marken och monga nya skott kommer såklart.
En gloriosa/floribunda (vet inte vad det är) blev skadad på samma sätt men inte lika illa. Den har ett toppskott som växer och jag är optimistisk gällande dess framtid. Stammen på den är ca 20cm.

Johan i Helsingborg

Inlägg i den här diskussionstråden: