Den senaste vintern har nog varit den totalt sett tuffaste sedan jag började odla exotiska växter i början av 90-talet. Framförallt decemberkylan var förödande. För en del växter har kanske den ackumulerade effekten av de två senaste vintrarna varit avgörande.
Mina två största palmer har överlevt fast med omfattande bladskador. Jag fuskade lite och lindade ljusslangar runt stammarna och som jag sedan tände när temperaturen sjönk under −10°C. Det räddade kanske livet på just dessa exemplar. Annars har jag förlorat fyra mindre palmer av varierande storlek. Förutom de största exemplaren överlevde bara en liten palm.
Min Musa basjoo har som synes frusit ner fullständigt. Kanske är den helt död. Jag vet dock av erfarenhet att den ofta skjuter nya skott från marken och det kan dröja ett tag innan skotten visar sig. Än har jag inte gett upp hoppet.
Det här var en av mina favoritpalmer. Den såg kanske inte så mycket ut för världen men den brukade klara sig bättre än mina övriga palmer. Den såg till att börja med ut att ha klarat även den senaste vintern relativt bra men efter ett tag började bladen vissna.
Min Pseudosasa japonica är nästan helt brun. Det kommer säkert en del nya skott under sommaren men jag räknar inte med att den kommer att bli lika vacker i år som den har varit de senaste åren. Den klarade märkligt nog den förra vintern betydligt bättre. Min övriga bambuarter har lyckligtvis klarat sig bättre. Några av mina Phyllostachys-arter är i det närmaste helt oskadda.
Min Yucca gloriosa har fått omfattande bladskador men överlevt. Detsamma gäller min Y. 'Vittorio Emanuele II' till vänster. Min Y. recurvifolia till höger fick tyvärr röta.
Min största stenek (Quercus ilex) har åter bruna blad efter vintern. Den har dock lite fler gröna blad än efter den förra vintern och har redan börjat skjuta nya skott. Två av mina andra stenekar ser helt döda ut och jag funderar på att ta bort dem. De kommer kanske att skjuta nya skott senare men jag tvivlar på att de kommer att bli vackra igen.
Det är vanligt att alla bladen fryser ihjäl på min korkek (Q suber). I år tycks den dock ha frusit ner kraftigt.
Min korkek skjuter nya skott från stambasen. Det tyder på att stammen kan vara allvarligt skadad. Det vore förargligt om jag skulle bli tvungen att såga tillbaka stammen nu när barken börjar se lite korkaktig ut. Den kommer dock lite nya skott även på de lägre grenarna. Jag avvaktar för att se vad som händer.
Min Trochodendron aralioides är en av vinterns vinnare. Den är i stort sett helt oskadd efter vintern.
Även Prunus lusitanica har klarat sig relativt bra med bara begränsade bladskador. Det här är mitt näst största exemplar. Jag har ett ännu större exemplar men det är lite svårt att fotografera eftersom det står inklämt bland andra växter.