Exotiska växter i Skandinavien

Down-period

Solen skiner som aldrig förr och runt 25 grader i både april och maj! Men ändå har jag tappat intresset lite för dessa palmer. Anledningen kanske bara är den att jag jobbat så sjukt mycket den senaste tiden så allt är tråkigt och segt just nu. Kanske är det för att palmer av nån konstig anledning inte betér sig som vanliga växter. När en växt dör så ska den vissna! Men en palm kan tydligen dö och sen vara grön i månader????

Min Jubaea som fick någon sjuka(?) i julas är fortfarande grön men har inte vuxit något sen innan jul. Då har den varit inne och ute i mitt uterum hela tiden. Den har skottet och ett halvt blad kvar efter att jag klippt bort de döda bladen. Men nu då? Ska jag behålla skiten för att den kommer igång igen eller ska jag ha den som nån halvgrön konstatteralj?

Min stora Trachys växer inte längre, den som jag planterade ut för någon månad sedan. Men det kanske e förståeligt? Den jobbar på med rötter kanske och återhämtar sig efter chocken av att komma ut? Det tråkiga med den är just vädret!! Jag skyddade den i 2 veckor sen den 3e veckan jobbade jag mig i flera dagar med att täcka den mellan 13:00 och 16:00 för solen. Men sen skulle det bli dåligare väder och jag behövde jobba. Vad händer? Jo solen skiner i 5 veckor i sträck!!!! Så många blad har krullat ihop sig och blivit lite gulbrända...

Men den ser fortfarande ruskigt fin ut! Frågan är bara om den ska ta och börja växa nån gång!?Vill ha nya friska blad som klarar lite sol! Det känns också som alla mina baby-palmer har stannat av i växten trots fantastiskt ljus och värme?? Dom har det för bra helt enkelt eller?

Och har mina Bizzys överlevt? Dom växer ju inte heller men vissnar heller inte?

Hoppas man får upp hoppet igen snart...

Inlägg i den här diskussionstråden: