Exotiska växter i Skandinavien

Hvordan er klimaet i Norden denne helg?

Har dere svenskere fått varmen igjen eller fryser det fortsatt mye og hva med i DK? Her på Vestlandet i Stvanger-regionen er der mildt igjen, idag er det vindstille men litt fuktigt dog uten regn. Temperaturen ligger nettopp nå på rundt 8 plus grader så jeg har fjernet en del av min vinterdekning igjen da jeg som siste år som sakt satser på en kort periode med vinterdekning da det gir sterkere planter. Håper nå på å kunne vente med å dekke mine planter permanent til engang i desember.

Eneste plante som jeg dekker permanent fra nå og frem til april/maj er mine to store Yucca rostata da de ikke liker fukt men fint klarer minus grader. Mine erfaringer er at det er forholdsvis lett å få holde liv i palmrne på nær Washingtonia robusta som krever mye arbeide. Mange Yucca-arter er også forholdsvis nemme å få helskindet gjennom vinteren mens Yucca rostata er blant de vanskeligste av mine tropiske planter å holde liv i da de ofte krever beskyttelse ikke bare om vinteren. Grunnen til at Rostata er så ekstrem vanskelig å holde liv i dette klima er de ikke liker fukt og det har vi mye av her som andre plasser i Norden. Denne sommer var hos meg ekstrem våt så her måtte jeg også i store perioder dekke mine to Rostata planter så regnen ikke slog dem ihjel.
Men jeg føler det er besværet værd da jeg personligt synes Rostata er en av de planter som gir størst følelse av tropisk stemning i hagen, drømmer meg altid langt vekk når jeg ser på dem. Det har jeg også observert når folk kommer på besøk, de synes bananer og palmer er flotte og interessante men de planter som besøgende i hagen min altid blir mest forbløffet over er mine to Yucca Rostata. Skal få tatt noen billeder av dem til våren hvis de klarer vinteren igjen i år.

mvh.
Teddy

Inlägg i den här diskussionstråden: