Exotiska växter i Skandinavien

Avtäckning

Idag har varit en fin dag med både gräva damm och bygga stenmur. Jag hann dessutom titta till min lilla ökenrabatt. Den har varit täckt med geotextil i vintras. Kaktusarna (olika opuntia) har klarat sig fint förutom någon enstaka mekanisk skada.

Två frösådda Yucca aloifolia (2 år gamla) ser faktiskt helt okej ut, nästan oskadda. En Yucca aloifolia med ca 20 cm stam ser sliten ut, kanske den reser vidare till Nangiala. Två Yucca elata (ca 30cm höga) är helt oskadda. Såg sjukt fräscha ut!!! Frösådd Nolina nelsonii i det närmaste oskadd. Min stolthet, en Hesperaloe parviflora verkar ha blivit uppäten av oknytt. Hoppas den kommer från roten. Dasylirion wheeleri ser sliten ut, kanske den tar sig. Yucca gauca försvunnen (!) sorkpirater? Otäckt Yucca baccata ser sliten ut men kommer nog ta sig.

Rent allmänt är det mest gnagarskador i trädgården. Något/några träd ringbarkade. Trist nog har två Poncirus i princip ätits upp. Den ena av dem var förrförra sommaren 1 m hög men har sedan stadigt tuggats ned. Suck!

Som skillnad är det inga gnagarskador alls på barnens dagis. Men där finns det och andra sidan ingen sumpmark att påta i.

Inlägg i den här diskussionstråden: