Exotiska växter i Skandinavien

Vinterskador

Egentligt är det alldeles för tidigt men här kommer ändå en lägesrapport från trädgården, lägsta min ca -25C zon 4.

Sabal minor, frigolitlåda nära hus, Lite trött i bladkanterna annars ok
Trachycarpus fortunei, frigolitlåda nära hus, Lite trött i bladkanterna annars ok
Tracycarpus fortunei från Netto (3st), geotextil, Blad uppätna av psykognagarne, inga uppenbara köldskador
Rhododendron sinogrande, geotextil, tappat något blad
Magnolia grandiflora 1m, geotextil, tappat något blad
Magnolia virginiana, tujakvistar, oskadd
Camellia japonica, geotextil, avbiten topp
Photinia fraseri hybrid, geotextil, delvis rundbarkad av gnagare tappat några blad
Rhododendron watsonii, geotextil, oskadd
Phyllostachys nigra, geotextil, oskadd
Phyllostachys aureasulcata 'Lama temple', tujaruskor nära hus, nästan oskadd (!)
Phyllostachys aureasulcata Spectabilis, tujakvistar+ostsida uthus, några stammar knäckta och torra blad annars ok (ca 3,5m hög)

Alla Phormium tenax (grön + sundowner) har blivit avbitna av gnagare, hoppas de klarar det.

Daphniphyllum macropodium, tujaruskor, några tappade blad
Aucuba japonica helgrön, inget skydd, alla blad avbitna verkar annars finnas liv i
Prunus lusitanica, tujaruskor, verkar inte ha frusit tillbaka
Frösådd persika 1m, inget skydd, oskadd
Persika Riga, inget skydd, viss tillbakafrysning
Bashania fargesi 2m, tujakvistar, lite torra blad stammarna ok
Phyllostachys propinqua 2m, en nedtryckande kvist, oskadd
Pseudosasa japonica, geotextil, bladen delvis uppätna annars oskadd

Min frösådda Phyllostachys heteroclada är en av de bambusar som ser fräschast ut just nu i trädgården. Intressant. Blå bergsvallmo har en 5cm hög bladrosett under geotextil, kul att se att det blir ett fint miniklimat för växterna under duken.

Från barnens dagis kan jag rapportera att pampasgräset börjat röra på sig och att påskliljorna börjar blomma när som helst.

Inlägg i den här diskussionstråden: