Exotiska växter i Skandinavien

Frost på Vassøy!!! *LINK* *PIC*

Jeg fik sateme også frost her i natt, det frøs 0,9 i følge værstasjonen men jeg tror det har frosset ennå mer helt nede ved bakken/jorden. Vil flytte en av mine sensorer ned så den sitter 50 cm over jorden/bakken for å få bedre data om temp. Siste år kom frosten først her d. 29 december, men ok den vinter var også veldig mild og deilig.

Jeg har i kveld brukt all min tid på å pakke ned min washingtonia robusta, en del av mine forskjellige yuccaer samt mine Cordyliner. Heldigvis ser det ikke ut til at noen av plantene har tatt skade av frosten i går natt.
Jeg synes generelt ikke vinterdekning pynter i hagen, ser det som et nydvendig vonde/onde men har i år spikret sammen kasser og malt dem i hvit farge, samme farge som mitt hus så jeg synes faktisk det ser litt penere ut enn bare vanlig vinterdekning med presenning.
Vedhefter noen bilder av tre av mine forskjellige kasser.

Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket
Kasse laget til å beskytte min Washingtonia robusta

Samme kasse malt hvit og beklædt med dobbel lag med bobleplast.

Kassen innvendig. Dere ser at min Washingtonia robusta har blitt pakket forsvarligt med et teppe og bobleplast yterst. I tillegg er der lagt et varmekabel innvendig så temp. ligger stabilt på rundt 5 grader når det fryser. Legg merke til, at temp. kl. 20 var 0 grader innvendig i kassen mens den var + 0,9 grader utvendig men dette var før jeg fikk innstallert varmekablet.

Teddys legokloss. Hvis jeg skal si det selv, så synes jeg den ide er genial da kassen nemt kan skilles av i perioder med "varme" så planten får noe lys. Kassen er spesielt bygget til å beskytte noen av mine yucca som klarer seg fint i totalt mørke i opp til 6 mdr.

Legoklossen på plass på den vindutsatte østside av huset.

Yucca recurvifolia plante fra Skovlunde blir beskyttet av legoklossen mot regn og snø. Denne Yucca art klarer fint hard frost men sliter med de våte vintre som jeg har her på Vassøy.

Annen type Yucca-kasse som skaper beskyttelse mot regn. Til høyre ser dere min vinderdekning av Musa Sikkamensis, en ide jeg har fått fra det forums "guru" Leif.

En større Yucca recurvifolia står godt beskyttet i denne kasse.

Inlägg i den här diskussionstråden: