Exotiska växter i Skandinavien

Bromelie har overlevet ½ vinter på friland *LINK* *PIC*

Bromelier (Bromeliaceae = ananas-familien) er bedst kendt fra tropiske regnskove. Visse arter er dog fra subtropiske områder.

Nu har en bromelie-plante overlevet december-januar/februar måned udendørs i Danmark. Temperaturen i december var næsten rekord-lav: -3,8°C (regionstal, København og Nordsjælland). Absolut minimumtemp. på voksestedet: -17°C.

Det startede i august 2010 hvor jeg plantede 10 bromelier af arten Fascicularia bicolor udendørs. De fleste står endnu i jorden, og jeg ved ikke endnu om de overlever.
Én af disse planter gravede jeg dog op i januar/februar måned, og tog den indenfor i vinduet ved cirka 15-20°C. Mange blade visnede helt, men nogle af bladene blev atter grønne i farven, og nu vokser planten fint i sin potte i mit vindue.

KONKLUSION:
Efter en meget kort etableringsperiode (fra august måned 2010) har en bromelie overlevet ½ dansk vinter på friland, hvor temperaturen i december var -3,8°C.
Med en optimal placering + længere periode med etablering er det ikke utænkeligt at Fascicularia bicolor kan dyrkes på friland i Skandinavien på meget beskyttede lokaliteter.

Photobucket
Bromelie i december på friland, frostskader på blade.

Photobucket
Bromelien der klarede december med -3,8°C, og som blev taget ind i januar eller februar måned.
Bromelien har dermed klaret ½ dansk vinter. Vokser nu i potte - som "back-up" til senere tider!

Billede af blomstrende Fascicularia bicolor: http://www.flickr.com/photos/jose_canas/2669042114/in/faves-32083096@N03/lightbox/

Inlägg i den här diskussionstråden: