Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Någon som vågat sig på en damage-check?

Tyvärr så brukar ju skador på vissa plantor visa sig först längre fram men så här ser det ut idag:
Aucuba japonica: Den enda Aucubaöverlevaren efter förra vintern har tappat bladen men överlever säkerligen då stammen ser okay ut.
Cistus laurifolius ser hyffsad ut men har en del bladskador.
Cistus albanicus har misst nästen alla bladen men jag tror den klarar sig.
Phormium cookianum ser rätt oskadd ut än så länge.
Yucca schottii dog på sin första utomhustripp.
Yucca gloriosa `variegata´har misst de flesta bladen.
Yucca recurvifolia ser närmast oskadd ut. Denna vinter har jag haft ett skydd mot nederbörd över den och det är nog tack vare det den ser bra ut. Tack för tipset ni som gav mig det rådet.
Yucca gloriosa-hybrid ser väldigt ful ut på bladen och det beror nog på all snön. Även filamentosa (både grön och Bright Edge) är fula på bladen.
Agave utahensis (en v. utahensis och en v. nevadensis) är döda. Det var de enda Agave jag hade ute hela vintern.
De flesta kaktusarna har klarat sig bra. Detsamma gäller de flesta andra suckulenterna.
Trachycarpus fortunei: det enda bladet som klarade förra vintern är fortfarande grönt, men eftersom inga nya blad kom i somras så är väl knoppen död.
Om min Eucalyptus överlevt återstår att se längre fram. Detta gäller även Chamaeropsen, Fatsian, Gunnera, Tetrapanax, Cordyline australis m.fl.

Inlägg i den här diskussionstråden: