Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Trachycarpus frø
Som svar till: Trachycarpus frø ()

Det er ekstremt vigtigt, at frøene er så friske som muligt, for ellers så daler spiringsprocenten kraftigt. Jeg har købt bl.a. trachycarpus frø fra mange forskellige steder i Holland, Tyskland og Danmark, og ét af stederne sælger frø som er klart friskere end de andre. Du kan evt. oplyse din e-mail, hvis jeg skal sende dig linket.

Der er mange forskellige måder at spire palmefrø på, og jeg har selv prøvet en del. Trachycarpus frø plejer jeg først at lægge i blød i lunken vand i ca. 3 dage, hvor jeg skifter vandet 2 gange om dagen, og derefter renser frøene. Jeg bruger også ugødet spagnum, som jeg blander med perlite og vermiculite. I starten blandede jeg i stedet grus i spagnummen, men det var ikke godt, det var for svært at holde jorden fugtig. Jeg spirer dem i engangs plastikkrus dækket med plastik holdt fast med elastik, og stiller dem på en varmemåtte som er tændt 14 timer i døgnet. Jeg dækker altid trachycarpus frø helt med jord, for det er normalt kun frø af "kokosnød" typen (frøene ligner en lille kokosnød), som f.eks. jubae chilinsis, man ligger oven på jorden.

Inlägg i den här diskussionstråden: