Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Klarar omplanterade C.Humilis samt Trachy minus 5 i kruka ?

i jan tar jag bara ut sabal minor och trachycarpus vid plusgrader och så in igen på kvällen, längre fram i mars-april tar jag ut mer och mer.

Phoenix roebelenii tar jag ut i maj (mitten av maj nånting, sista vårfrost kommer här 1-15maj enligt normalperioden) med väv om bladen dom första veckorna, denna palm bränns väldigt lätt och gillar inte kyla alls på våren (avstannar tillväxten under en längre tid). tar man ut den när solen är snällare och nätterna är varmare så avstannar inte tillväxten så mycket och palmen verkar må mycket bättre. väven tar jag av sakta sakta tills den vänjer sig vid sol. när den väl vant sig trivs den dock i ett soligt och varmt läge.

på hösten tar jag in min innan första frostnatt kommer. den är inte alls frosttålig och bör inte utsättas för frost alls. även om den kan klarar i kruka någon lättare frostnatt.

dadelpalm, kretadadel, kanriepalm är mycket tåligare mot kyla på våren och även tål några frostnätter på hösten. men dom är fortfrande känsliga för vårsolen och bränns lätt.

Inlägg i den här diskussionstråden: