Exotiska växter i Skandinavien

Palmen växer redan!

hej hej

var på lotten idag och kollade, senaste köldnatten på ca -18c (på lotten) utan snö, gjorde ju sitt på växterna. nästan alla fikon frös i topparna den natten (klarade -25c innan utan att frysa, med snö som skydd).

palmen var jätte grön och fin innan när jag kollade den tidigare, men efter -18c så har alla äldre blad vissnat, dock det nya spjutbladet i mitten har växt, otroligt nog. sist jag kollade palmen var det ett ''spjutblad'' nu är det öppet och väldigt grönt och friskt. det måste väl vara väldigt tidigt, men klart skyddet har ju blivit som ett växthus när solen legat på (lövhög med grön vinterväv först och sedan bubbelplast över). att den växer måste ju ändå tyda på att den faktiskt klarat vintern.

har aldrig använt lövskydd innan i någon större utsträckning men det har faktiskt funkat bra denna vinter för mina känsliga plantor. med tanke på att det var -25c på lotten och alla växterna lever än.

sedan har jag ju mer eller mindre tråkiga växter kanske men som än är känsliga så dessa att jag inte upp. men det är svårt att säga om de lever än.

ett av mina frösådda fikon är fortfarande gröna ända ut i topparna, inte ens -18c verkade göra någon skada på det. och denna har inte fått något skydd alls, förutom snön som var. ska bli kul att följa det till sommaren.

i trädgården har det inte hänt så mycket mer, det som levde innan av exoterma lever nu också.

hur går det för er andra såhär långt ?

Inlägg i den här diskussionstråden: