Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Vart hittar jag Yucca och Agave plantor? *LINK*

Hej Eric,

Jeg deler din interesse for stammedannende Yucca og for Agave. Jeg er dog bange for, at der desværre ikke er nogen af de arter, som du har nævnt, der vil kunne overleve ret mange vintre i Skandinavien. Måske kan Yucca elata og Yucca baccata overleve på et godt beskyttet sted op af en sydvendt husmur, specielt hvis de er fra nogle kolde lokaliteter i bjergegne.

Jeg "arbejder" på at udvikle nogle nye og væsentligt mere hårdføre sorter, ved hjælp af hybridisering. det er dog et langsommeligt projekt, som vil tage mig mange år at udføre. Jeg har dog lavet lidt gode krydsninger med blandt andet Yucca glauca som den ene forælder og enkelte med Yucca elata også. De første hybrider er begyndt at blomstre her i haven og rundt om i Europa.

For nogle år siden, sendte jeg nogle forsøgsplanter til Alnarp, men jeg ved ikke hvordan det er gået dem, og om de er plantet et sted, hvor der er offentlig adgang, eller i deres undervisnings afdeling. Du kan måske spørge på stedet, og hvis der er nogen, som du kunne være interesseret i, kan du siden spørge mig, om det er nogen, som jeg har enkelte ekstra af.

Med venlig hilsen

Benny

Inlägg i den här diskussionstråden: