Exotiska växter i Skandinavien

Vårvinter koll idag på fikon, palm, aralior. *LINK*

Hej

idag är det härligt väder, inte så soligt men det smälter bra och har regnat mycket innan. lite solglimtar idag och runt 3-4grader (varmast +5,4c).

krokus kommer upp här och där ca 3-5cm.

var och kollade till palmen på friland, vågade inte ta av täckningen helt och hållet. utan bara öppnade upp och kollade, kollade på några blad och dom var gröna och fina. men skadorna händer ju oftast i mitten, så den kan vara död. får se till våren. där den står har det varit -23c/-25c i luften.

planterade ut förra våren en massa frösådda fikon och innan frosten kom var dom ca 10cm höga. har fått en lövhög över sig och ett gammaltfönster som skydd. samtliga är utan vinterskador. persiljan hade fått nya blad under fönstret lite små kul.

mina större fikon har jag inte kollat. vill inte ta av skyddet. även om det är enkla skydd av mest löv, väv, bubbelplast så är det nig lika bra att ha dom kvar.

från trädgården nere i skåne verkar allt se väldigt bra ut med tanke på hur vintern varit. mina aralior (fatsia japonica) är helt utan skador (förutom att en stam blev knäckt av snön). annars gröna och fina, dessa har fått ett lager med grön vinterväv om sig. lägst hos dom -22c/-23c.

mina fikon i trädgården verkar ockås vara utan skador, mitt största (Brown turkey) har inte fått skydd i vinter. men det ser inte ut som att det frusit alls så mycket. några grenar längst in mot väggen ser oskadda ut. medan några andra grenar bara frusit lite i topparna. blomknopparna har klarat vintern.

överlag är jag glatt överraskad att vintern inte ''gått hårdare'' fram. övriga växter i trädgården verkar inte heller vara skadade så mycket.

nu är det väl tidigt att säga nåt, då det inte är slut än. men just nu ser det bra ut.

Inlägg i den här diskussionstråden: