Exotiska växter i Skandinavien

Vinterskader oppsumering så langt

Etter en rekordkald desember er det på tide med en oppsumering over skadene hittil. Jeg utelukker ikke at flere skader dukker opp utover våren eller at vinteren kommer i retur, men hittil ser det slik ut:

Alle mine cordyliner er døde, både australis og dracaenoides.

Min Phormium "purpurea" ble jevnet av snøen, men elles ingen indikasjon på frostskader?!? Forhåpentligvis skyter den nye skudd fra roten.

Eucalyptus gunnii har litt frostskader på laveste greiner og i toppen men ser elles perfekt ut.

Mine to chamaerops humilis er bortimot uskadet under et regnshelter. Den ene har et par knekte blader pga tyngden på snøen, men elles grønn og fin.

Min ubeskyttede og lille T. wagnerianus har bare litt frostskader på de minste og eldste bladene. Nesten helt perfekt.

T. princeps under regnshelteret ser helt fin ut.

Mine to store T. fortunei med svært dårlig rotsystem ser ikke særlig bra ut, et par knekte blader fra snøen og litt visne bladspisser og flater. Forhåpentligvis overlever de men det vil ta lang tid før de ser bra ut igjen. Kan ikke si jeg er overrasket siden de hadde så dårlig rotsystem, men sammenlignet med de andre plantene var jeg overrasket.

Yucca filamentosa og linearifolia er begge uskadet.

T. fortunei x wagnerianus frø som spirte på friland ser 80% OK ut, litt frostskader men vil kanskje klare seg. Flere 1,5 år gamle T. fortunei som har begynt å produsere splittede blader og uten beskyttelse har jeg kunne dra ut midtskuddet.

Min musa sikkimensis innpakket ser ut til å miste litt av høyde pga frostskader.

To Chamaedorea radicalis har klart seg bra uten beskyttelse og frostskader, men alle bladene er knekt pga tyngden på snøen. Midtskuddet sitter på plass og ser bra ut. Vil trolig overleve.

Alt i alt mye bedre enn ventet, for jeg hadde aldri trodd at det skulle se så bra ut etter vinteren vi har vært igjennom.

Laveste temperatur på øyen var -9C i 1,5m høyde. Her hjemme var laveste temperatur -10C.

Hvordan står det til hos dere andre?

Inlägg i den här diskussionstråden: