Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Hvor står Nordens største Eucalyptus? *PIC*

Hej Teddy,

Jeg kan se, at der åbenbart stadigvæk består en store interesse for Eucalyptus!

Derfor har jeg givet mig lidt tid i dag og tog billeder fra haven og skriver et par ord.

Ja, for at svare på dit spørgsmål: Indtil nu har der overlevet nogle af de store Eucalyptus! I hvert fald i Danmark og dermed på Fanø.

Men: stor, størrer, størrest...tyk, tykker, tykkest... rekorder...

Det er jeg lidt træt af, for at sige det lige ud :-(...

For mig er det en passion og jer prøver dyrke min interesse alvorligt :-)

Jeg prøver, så vidt det er muligt at gøre det videnskabeligt og professionel. Set fra den side er det lige meget, hvor stort (højt) træet eller selve planten er.

Jeg har Eucalyptus, der er 2 år og som overlevede begge vintre indtil nu og jeg har mine første træer fra 2005, som overlevede. Størrelsen er ikke afgørende i dette eksperiment - bare de overlever. For Eucalyptus er bare det første år efter udplantningen ret afgørende.

Alt afgørende er efter mine erfaringer, at have så mange træer som muligt og så gode proveniencer som muligt. Det er grundprincipet af en god avl!

Jeg satsede fra starten på det og (indtil nu) ser det ud, at det virker.

Er der flere spørgsmål vedr. Eucalyptus, så må du gerne kontakte mig. Jeg fører dagbog siden 2005, for at samle erfaringer.

Grunden til at jeg ellers er tilbageholdende her i forumet er et jobskifte netop for at tage mig mere af min have fremover.

De bedste hilsener til Norge og alle her i forum

Frank

Her ser du billeder fra i dag:

Eucalyptus perriniana med fotomodel Dennis ;-):

Image Hosted by ImageShack.us

Eucalyptus archeri:

Image Hosted by ImageShack.us

Eucalyptus Allee på vej til huset:

Image Hosted by ImageShack.us

Frø (forhåbentlig) til sommer fra Eucalyptus Archeri:

Image Hosted by ImageShack.us

Mere Allee, hvor man kan se delvis vinterskder fra sidste år:

Image Hosted by ImageShack.us

Inlägg i den här diskussionstråden: