Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Aloe cooperi mm + bra länk *PIC*
Som svar till: Aloe cooperi mm + bra länk *LINK* ()

Hej Jonas,

Jeg har erfaring med Agave havardiana, på friland overlevede den ikke vinteren 1995-96. I koldhus var der udplantet en lille plante som overlevede denne særdeles hårde vinter. Planten voksede sig stor og flot indtil vinteren 2009-10, som desværre tog livet af den :-(

På friland har jeg haft en Agave utahensis var. kaibanensis som overlevede fra 1982 til 2007 tror jeg, planten blev dyrket i et bed, som bliver beskyttet imod vinterregn.

I vinteren 2009-10 blev alle mine planter af følgende slået ihjel (alle dyrket i koldhus):

Agave utahensis var. utahensis
Agave utahensis var. eborispina
Agave utahensis var. nevadensis
Agave parryi var. neomexicana
Agave parryi
Agave havardiana udplantet og 11 stk. store flotte planter i potter.

De eneste som overlevede var Agave utahensis var. kaibabensis fra flere forskellige lokaliteter, enkelte var lidt skadede, men voksede fra det i løbet af sommeren. Også en meget stor flot Agave parryi var. neomexicana overlevede, men med store skader, som den nok skal bruge 2-3 år om at vokse sig fra.

En enkelt mindre plante af Agave utahensis var. kaibabensis overlevede i det beskyttede bed, men med store skader, det bliver spændende om den klare denne vinter også.

Jeg husker, at jeg har afprøvet Aloe aristata op af en sydmur og godt beskyttet imod vinterregn, men den blev til sidst slået ihjel i de hårde vintre i midten af 80'erne.

Hilsen

Benny
http://www.bennyskaktus.dk

Billede er af havardiana'en da den var flottest i 2009.

Inlägg i den här diskussionstråden: