Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Leif , jag är intresserad.
Som svar till: Leif , jag är intresserad. ()

Vill man övervintra Trachycarpus fortunei på friland i Sverige så är det nog nödvändigt att skydda dem på vintern. Möjligen kan de klara sig oskyddade på väldigt gynnsamma och skyddade platser i tätorter längs Skånes väst- och sydkust. Under en sträng vinter som denna bör de nog helst skyddas även där.

Jag har själv skyddat mina palmer de flesta vintrar. Under många vintrar har det troligen inte varit nödvändigt och vissa år har det kanske gjort mer skada än nytta. Jag skyddar mina palmer genom att binda ihop bladen och vira vinterväv runt stammen och bladen. För att ge extra stadga åt det hela, binder/tejpar jag fast bambustrån vid palmen. Jag vill helst ha lite fri luft ovanför bladen så att väven inte vilar mot bladen. Jag försöker hålla palmskyddet smalt uppåt så att det inte samlas en massa snö ovanpå. Jag brukar också förankra palmskydden med snören så att de kan klara stormar.

Det är ganska jobbigt att skydda min största palm nuförtiden. Jag funderar på att bygga ett litet tak eller något liknande som är fäst vid en stång som jag kan binda fast vid stammen. Vid taket kan jag sedan fästa vinterväv eller liknande. Det enklaste vore att dra en stor säck över taket och ner över kronan.

Den här vintern har jag dessutom tagit ett steg längre och ordnat uppvärmning med hjälp av ljusslangar för mina största palmer. Det är en ganska enkel åtgärd som tycks fungera som avsett. Jag tänder dem dock bara när temperaturen går under −10°C. Hur palmerna kommer att klara sig återstår att se. Jag har ingen tidigare egen erfarenhet av att använda uppvärmning men det tycks fungera för andra. Med uppvärmning och isolering går det troligen att övervintra Trachycarpus en bit upp i Sverige där de annars inte skulle ha en chans.

De ljusslangar som jag använder är 6 meter långa och har en total effekt på ungefär 100 Watt. Ett problem är att ljusslangar med glödlampor troligen kommer att försvinna från handeln inom de närmaste åren. Jag har redan sett ljusslangar med vita lysdioder, som ju inte blir varma. Även för annan typ av julbelysning kommer säkert lysdioder att ta över i framtiden. Ett annat alternativ är att använda värmekablar för rörledningar istället. En fördel med dem är att de är självreglerande. Nackdelen är att de är nästan 10 gånger dyrare än ljusslangarna.

Jag har inga planer på att fortsätta använda ljusslangar under kommande vintrar. Jag kommer dock ha dem i beredskap ifall det skulle behövas. Visst är det fusk men jag vill helst inte förlora mina största palmer efter alla år. Jag är lite rädd för att palmer som har hunnit utveckla en riktig stam är känsligare än mindre palmer som får värme från marken och är lättare att skydda. Jag förlorade min då största palm under vintern 2003 samtidigt som mina mindre palmer överlevde. Nu är min äldsta palm betydligt större än palmen som jag miste 2003.

Det spelar troligen inte så stor roll vilken härkomst en Trachycarpus har. Visst finns det vissa varianter som påstås vara härdigare men de är ofta svåra att få tag på och dyrare. Det finns säkert många andra exemplar som är lika härdiga. Jag föredrar att plantera mindre exemplar och låta dem växa till på friland. Om man ska köpa en palm som redan har hunnit utveckla en riktig stam så bör man välja ett exemplar med kraftig stam och som har friska och styva blad. Man måste också se upp med rotsystemet. Det är vanligt att palmerna är uppdrivna på friland och att rotsystemet har beskurits hårt när de har grävts upp. Trachycarpus tål visserligen svår misshandel av rötterna men palmen är säkert försvagad innan rotsystemet har hunnit återbildas igen, vilket nog kan ta minst ett år.

Inlägg i den här diskussionstråden: