Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Kan det vara något underligt på väg - mildväder !!!

Det var en intressant länk. Jag har själv varit i Marocko en gång som barn. Jag var då i Marrakech och gjorde en del utflykter upp till Atlasbergen. Jag minns landskapet som ganska torrt, närmast halvöken. Det var säkert lite fuktigare i Atlasbergen men jag kan inte minnas att jag såg några riktiga skogar. Det var dock så många år sedan så jag kan glömt det.

Jag såg ett reportage på TV för några veckor sedan som handlade om klimatförändringarna i Marocko. Områden som tidigare var bördiga håller nu på att förvandlas till öken. Jag antar dock att förhållandena är så varierande att vissa områden ändå kommer att klara sig. En liknande utveckling sker även i vissa delar av Spanien.

Chamaerops humilis var. cerifera kommer ifrån Marocko. Även Prunus lusitanica och Quercus rotundifolia lär växa där även om de också finns i Europa. Det finns kanske fler intressanta växter att hämta i Marocko. Det finns ju överhuvudtaget inte så många länder i Afrika där det borde gå att hitta växter som kan klara sig hos oss. Förutom Marocko är det Algeriet, Tunisien, Sydafrika och Lesotho.

Inlägg i den här diskussionstråden: