Exotiska växter i Skandinavien

Svar: exotiska fruktträd
Som svar till: exotiska fruktträd *LINK* ()

kolla in odla.nu, i deras forum finns det många trådar som handlar om just tropiska frukter.

Jag är inte så bra på det här ämnet egentligen (då det är första året jag håller på med just exotiska växter) men jag ska försöka svara så gott jag kan. Vissa växter behöver extraljus medan vissa inte behöver det. T.ex. granatäpple tappar/kan tappa sina löv under vintern och då kan man ställa de på mörk sval plats och vattna då och då under vintern.

Men de flesta är inte som granatäpple och det betyder att man är mer eller mindre tvungen att ha extrabelysning. Jag har bara vanligt lysrör som mina plantor står under och det går bra för mig hittills. Det svåra kommer bli att ha extrabelysning när de blir stora men det får jag lösa då. Jag har en teori om att man kan få växter i dvala även om de inte är vana att få vinterdvala. Ljuset är ju problemet men då får man sänka de andra kraven växten har (Ljus,näring,värme) så att metabolismen saktar av. Alltså ställa på kallare platser med mindre ljus och mindre näring. Men många växter kan nog vara i fönstret som en krukväxt tror jag.

Jag har i höstas sått Kirimoya, Cirton, Kumquat, Limequat, Granatäpple, Carambola, Litchi, Avocado, Sötgrenadill (gul passionsfrukt), Vanlig passionsfrukt. Alla har kommit upp och de ser mycket friska ut och jag hade tänkt så bl.a. Kiwi, mango och mandel snart. Kiwi kan faktiskt vara ganska härdig och till och med kunna växa på friland i zon 1 om man får tag på härdiga frön.

Jag hoppas jag var till hjälp,
MVH/ Anton

Inlägg i den här diskussionstråden: