Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Tjälfritt och en grön jul

Litt rart å tenke på for jeg har drevet med dette i 10 år og har dyrket VELDIG mye forskjellig uten noen skade om vinteren. Vi har jo hatt minus 10 før også men det er jo bare en natt eller to. Slike langvarige vintre vil jo gi oss en kraftig begrensning i planteslag og selv Trachys vil slite. Så da er det ikke så mye igjen bortsett fra Yucca og diverse planter/trær som tåler dette. Mitt største tap ifjor var min store cordyline som jeg plantet som en 30cm plante og som hadde blitt over 2 meter høy med en skikkelig tykk stamme. Den har satt flere ny skudd fra jorden i år men med en ny hard vinter vil vel denne krepere helt. Også min Agave Americana gikk av med døden og den hadde jeg også hatt i rundt 5 år uten noen form for skade om vinteren. Har ikke så mye plantet i hagen lenger men noen store Trachys har jeg og de vil selvsagt bli mine største tap om denne vinteren blir ille. Tror også jeg vil vente litt til vi er tilbake til normale tilstander så får det vokse seg stort i drivhuset så lenge.

Inlägg i den här diskussionstråden: