Exotiska växter i Skandinavien

Svar: December , snälla lite värme.

Ja, usch! På yr.no hotar de just nu med -20°C för Ängelholm på lördag morgon om en vecka. Skulle det stämma så blir det den absolut lägsta temperaturen sedan jag började med exotiska växter. Isåfall måste jag nog räkna med att förlora en del växter. Jag överväger just nu för första gången att använda elektrisk uppvärmning till mina största palmer. Jag har en ljusslang som jag aldrig har använt som nu kanske kommer till användning. Jag får kanske köpa en till. Det vore onekligen trist ifall jag förlorade min största Trachycarpus fortunei, som har vuxit på friland i 18 år, liksom min T. wagnerianus som också har börjat växa på höjden. Jag har fuskat de flesta vintrar genom att svepa in dem med fiberduk/vinterväv men jag har aldrig tagit steget fullt ut och använt uppvärmning. Det är kanske dags nu. De klarade visserligen den förra vintern utan uppvärmning men det blev aldrig fullt så låga temperaturer då. Jag kan alltid förbereda för uppvärmning men jag behöver inte slå på strömmen ifall det inte blir så kallt.

Jag vet av erfarenhet att det sällan blir så låga temperaturer i praktiken som yr.no har förutspått. Prognoserna kommer säkert hinna ändra sig en del under den kommande veckan. Vi måste ändå vara beredda på att kylan kommer att hålla i sig ett tag. Tidigare talade meteorologerna om ett väderomslag i mitten av december. Nu ser det ut som om kylan håller i sig åtminstone året ut även om temperaturerna kommer att bli mer normala efterhand.

Inlägg i den här diskussionstråden: