Exotiska växter i Skandinavien

Svar: - 10C nu på morgonen Staffanstorp

det tycker jag nog att det spelar roll, men det beror ju såklart på.

man brukar ju täcka marken runt palmer för att minska tjälen, då spelar det ju roll för palmen.

dessutom ofrusen mark gör det lättare för städsegrönaväxter att hämta vatten. vilket i sig gör att dom inte drabbas av torkskador vilken är en stor orsak att många städsegröna växter dör på vintern.

och skulle en växt frysa ner, så kan den skjuta nytt från rötter/stambasen som varit i ofrusen mark.

och med känsliga buskar brukar jag plantera ner i marken ca 5-20cm ner beroende på växt. och är då ca 5-20cm av stammen (plus noder, tillväxtpunkter) frostfritt så kommer denna bit klarar sig även om det är värsta vintern ovanför. då kvittar det ju för då kan den få nya skott nedtill. är marken lika frusen som luften så kan man säga adjö till ganska många känsliga växter.

mark som är lite tjälad eller helt ofrusen gör att växter som fryser ner klarar sig.

sedan visst finns det för och nackdelar, nackdelar är att sorkar trivs bra och att fukt känsliga knölar och lökar kan ruttna.

jag tror nog stora delar av sverige faktiskt har ofrusen mark under snön (vet inte men tror det), då den kom tidigt på ganska varm och fruktig mark. men områden som än inte fått så mycket snö så visst kan tjäledjupet bli större.

Inlägg i den här diskussionstråden: