Exotiska växter i Skandinavien

luftsolvärmare *LINK*

Hej,

Har från och till gått och funderat på något alternativ till eluppvärmning för förråd, växthus m.m. Har tittat lite på "luftsolvärmare" med termostatstyrning. Någon som har egen erfarenhet av detta?

Jag försöker hålla temperaturen så att det inte går under ca -15C i växthuset vintertid. Jag har tidigare sprungit emellan och startat kupévärmare när det har blivit kallare än så men har nu köpt en termostat som ska klara av den biten.

Mitt stora problem är fuktigheten som uppstår när jag måste stänga igen växthuset, vid "svår" kyla eller vid t.ex. snöoväder. Har funderat på att installera en solcellsdriven större fläkt som ska suga/blåsa ut den fuktiga luften från växthuset - kruxet är att den inte fungerar om inte solen är framme. Kanske något system som kombinerar eldrivet och solcellsdrivet?

Luftsolvärmare med någon form av termostatstyrning är kanske ett annat alternativ, som suger ut den fuktiga luften och samtidigt blåser in varm luft. Men återigen, den fungerar bara vid solinstrålning.

Erfarenheter? Någon som har ett fungerande system?

/Patrik
Stockholm

Inlägg i den här diskussionstråden: