Exotiska växter i Skandinavien

Svar: UK Hardy Palm Trial Results

det beror ju på hur man ser det och tycker

oskyddade väderkvarnspalmer på friland här (är dom etablerade och gamla exemplar så kan dom klara vintern i zon 1 utan skydd, även en kallare) men dessa har lättare att återhämta sig och växer fler blad.

oskyddad nålpalm på friland klarar sig säkert en en väldigt kall/hård vinter (fast nu var inte vintern i Göteborg så väldigt kall även om den var hård, också skiljer det var man är). men den växer desto saktare och kanske inte alls under svala och blöta somrar. dock även om den överlever kan den få samma skador som väderkvarnspalm.

samma sak skyddar du en nålpalm och den klarar sig bättre, så växer den fortfarande sakta även under varma somrar. skyddar du en väderkvarnspalm så får du en palm som växer och blir pampig och som också blommar. nu är ju nålpalm en buskpalm men den kan ändå inte bli så vacker som den är i usa, men det kan väderkvarnspalm bli här, lika vacker som i usa kan den bli här.

sedan visst tycker man vissna blad är snyggt med 1-2gröna blad så tycker jag man kan köra på. annars skulle jag satsa på väderkvarnspalm (och skydda första vintern/vintrarna).

själv har jag utan skydd övervintrat äkta dadelpalm på friland till sommaren fick den ett blad. jag har övervintrat kanariepalm med skydd, den klarade sig bra men växte ändå väldigt dåligt. även om en växt klarar sig så kan dom ändå må dåligt i klimatet och inte bli fullbodad. jag tycker nålpalm och sabal är palmer som klarar vintern men som inte utvecklas bra i vårt klimat.

så även om den är ''snygg'' för att vara sverige, så är det inget jag säger wow över.

vill man verkligen få en vacker nålpalm bör den nog odlas i kruka och sedan övervintras ljust och svalt.

sedan faktiskt kan nålpalm dö likalätt som en väderkvarnspalm första vintrarna, vid samma temperatur/samma tidsperiod på vintern. gäller även härdiga sabal palmer. så vilken palm man än väljer bör dom skyddas första vintrarna. och då blir det ju inte ''äkta på friland'' kanske.

Inlägg i den här diskussionstråden: