Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Mildare Väder
Som svar till: Svar: Mildare Väder ()

egentligen är inte palmer så härdiga här, även då dom trivs i svala somrar. så gillar dom inte vinter längden som redan skrivits.

i kruka bör väderkvarnspalm inte utsättas för mer än -6c -8c. sedan kan palmen klarar vintern utan bladskador ner till -15c (är mer realistiskt än -18c) men oftast så har den ruttnat i mitten och spjutbladen börjat dö. men stammen, rötterna,äldre blad lever. går rötan för långt så dör palmen och denna röta kan hända reda vid -6c -10c. detta händer oftast på yngre och oetablerade palmer. har man fått ''spear pull'' bör man gå snabbt fram med att hjälpa palmen, saker man kan göra är att klippa ner stammen om det gått långt annars spraya på nåt svamp och mögeldödande.

små palmer som inte är etablerade kommer inte överleva -18c, däremot större (mer än 1m stam) som är etablerade kan överleva -18c och kanske lägre, men bladskador kommer inträffa och palmen kommer se ful ut till sommaren och ta lång tid innan den återhämtar sig.

i kruka kan rötterna frysa ihjäl långt innan bladskador syns.

därför ska man egentligen bara odla palmer i zon 1, där dom har lättare att klara även hårda vintrar plus återhämta sig väl men även i zon 1 kan det komma vintrar då dom får skador eller fryser ihjäl. sedan kan man med skydd odla dom längre norrut hur mycket man nu vill ge. men även i zon 1 kan det vara bra att skydda palmen första vintrarna.

nu kanske jag låter negativt men dom är känsliga växter som man bör ta varsamt med speciellt i början.

jag har aldrig använt ''extra värme'' till mina palmer, däremot alltid försökt skydda dom väl. utan skydd har jag aldrig klarat en palm så bra (även om den överlevt). jag tycker man ska skydda dom väl men inte skydda överdrivet för då kan det bli andra skador.

mina väderkvarnspalmer och dvärgpalmer som jag har i krukor tog jag in idag, vill inte riskera att regnet/fukten och växlande till frost skadar dom. dom har haft denna höst neråt -6c som kallast dom största, och dom minsta -2c -3c. jag brukar ta in dom när nätterna börjar regelbundet går ner till 0c -5c. dom på friland har redan fått skydd.

Inlägg i den här diskussionstråden: