Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Tjock vinterduk i "naturfärger", var finner man detta?

Jag använder grön vinterväv. Det är ungefär som fiberduk men tjockare och mörkare. Från början använde jag vanlig vit fiberduk men sedan jag gick över till vinterväv tycker jag att jag inte ser lika mycket skador på mina Trachycarpusar. Jag vet inte riktigt varför. Vinterväven isolerar säkert bättre tack vare att den är tjockare men jag tycker att vanlig fiberduk borde fungera lika bra om man sveper om den några varv extra. Kanske har fukten lättare att tränga ut genom vinterväven eftersom man inte behöver svepa om lika många varv. I ett soligt läge har vinterväven även fördelen att den värms upp av solen, vilket hjälper till att driva ut fukten. De av mina palmer som står helt i skugga på vintern klarar sig dock ungefär lika bra.

Att vinterväven tack vare sin mörkgröna färg inte sticker ut lika mycket är naturligtvis en fördel men av sekundär betydelse för min del.

Det kan vara lite knepigt att få tag på vinterväv eftersom långtifrån alla plantskolor säljer den. Åkarps Allväxtcenter brukar dock ha den.

Inlägg i den här diskussionstråden: