Exotiska växter i Skandinavien

Svar: kall natt-Laholm
Som svar till: Svar: kall natt-Laholm ()

Jag tror inte att det var sork som tog gladiolen. Om det hade varit löken kanske, men jag tror inte de små gnagarna är förtjusta i svulstiga knallröda blommor. Det finns det större djur som är. Trist att folk inte respekterar växterna, eller mig. Fast det kan ju ha varit ett djur också, men det känns inte troligt.

Skotten på kejsarträden är ihåliga, därför kan de växa mycket snabbt och ändå tåla viss väderpåverkan. Blad och ej avmognad ved är mycket frostkänsliga. De behöver riktigt lång och varm säsong för att helt avmogna. Du har inte dödat din planta, troligtvis var den del du klippte bort ändå svårt skadad och hade redan dött eller skulle frysa bort senare, men jag kan inte tänka mig att det är tipp-topp med ett hål där fukt kan samla sig och frysa till. Bättre att inte klippa av toppen på träden tror jag. Kejsarträd är egentligen köldtåliga (nedåt -30) i varmt klimat. Hos mig fryser de ned till backen/roten, men de skjuter ju ändå 3-4 m så det gör inget. Förövrigt finns det andra kejsarträd än den vanliga Paulownia tomentosa, men de har jag inte odlat. Kent Egner vet en del om dem skulle jag tro. Hos Roland Gustavsson z3 skjuter de en bit uppåt stammen, så om något år borde de göra det hos dig också med ditt milda klimat. Om din planta är liten så tror jag att den troligast kommer att frysa ned ganska rejält, och inte grena sig vid snittet, men vem vet?

Tja kanske något eller några änglatrumpeter borde få testas på friland? Vet inte riktigt vad jag ska ha dem till annars. Har lite för många just nu.

Inlägg i den här diskussionstråden: