Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Kallt just nu i fas med mildvintern 07/08...

Jeg tror og håper på en mild vinter. Men samtidig er jeg overbevist om at vinteren får en kjølig start med mye stabilt vær med fare for flere frostnetter nå i oktober og november.

For de av oss følger med på den North atlantic oscillation (NOA) har vi vært i en negativ fase i snart et år. Vi skal langt tilbake for å finne en like lang og dyp periode, og sannsynligvis vil NAO gå over til den positive siden ved utgangen av året eller i midt i vinter. Det betyr mildt vær dominert av lavtrykk. Så med litt flaks kan vi ende opp med en mild vinter likevel. Uansett dikterer ikke en negativ NAO en kald vinter, men sannsynligheten for en er mye større.

Nå om høsten er uansett havet såpass oppvarmet at de modererer kulden, og vi får trolig ingen ekstremer med mindre man bor i innlandet.

Og alle disse spådommene om "den kaldeste vinteren på 1000 år" osv... Når var det meteorologene klarte å spå været mer enn et par timer i forveien sist? Som regel tar de feil. Det er en grunn til at det britiske "met office" har måtte slutte å publisere slike prognoser.

**

Akkurat nå er det litt over 1C ute og høstens kaldeste temperatur hittil. Yr.no melder om rett under 0 i natt, så det blir sannsynligvis årets første frostnatt på meg.

Inlägg i den här diskussionstråden: