Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Vinterförvaring
Som svar till: Vinterförvaring ()

Hos mig fungerar din ide perfekt, har gjort så i flera år. Dels har jag frigolit under marken o bäddarna i växthuset, sedan har jag en drivbänk isolerad i botten o sidorna med frigolit på denna ett 10mm kanalplastlock.
Drivbänken har extra träkragar o kan höjas med dessa för lite högre växter eller på våren när saker börjar växa o blir högre. På bottnen ligger en värmekabel med egen termostat. Innuti drivhuset har jag ett bubbeltält på 10m2 med en värmefläkt.
VIKIGT: Termostaten på fläkten är Helt Värdelös den mäter bara temperaturen nära fläkten detta gör att den går av o på för ofta o inte har en aning om att det är minus 1 grad borta i hörnet vid marknivå.
Man Måste ha en separat termostat på lämpligt ställe i bubbelhuset/växthuset
som man kalibrerar genom att mäta med en termometer på de kallaste ställena
i "huset". Jag brukar sätta min så att det alltid är ett par plusgrader
vid golvet i husets kallaste del.
Faktum är att jag sparade mkt. på elräkningen genom att använda en separat termostat. Först använde jag fläkten som den var med sin egen termostat, då gick den för mkt. o slog av för tidigt när den hade det varmt o skönt i sin egen omgivning medans kaktusar frös en bit bort. Om solen tittade fram o värmde, kunde fläkten gå i onödan för dess termostat hade urdålig känslighet =
hög felmarginal för vad tempen verkligen var.
Om jag enbart använde drivbänken räckte bara värmekabeln eftersom d-bänken stod inne i bubbelhuset, fläkten behövdes inte = billigare elräkning.
Termostater bör man hitta hos ex. Klas Ohlsson el. Kjell o Company
En vanlig hus / rumstermostat går bra. Koppla en jordad stickpropp med en bit sladd till in på termostaten o sladd med hona till ut från densamma,fläkten får nu sin ström genom denna så ställ fläktens reglage på full värme o högsta temp. Placera termostaten på lämpligt ställe i växtrummet o kolla med termometer o justera termostaten tills du får önskvärd temp även i kallaste delen.

Inlägg i den här diskussionstråden: