Exotiska växter i Skandinavien

Svar: övervintra olivträd
Som svar till: Svar: övervintra olivträd ()

som jag skrev, har dom varit ute under hösten tål dom vintervärme inne bra.

knepet är just att ge dom svalka ute (under sept-nov, kanske dec om man bor i södra skåne). då vintervilar man dom ute under vår höst. sedan till vintern sätts dom i rumstemperatur och under extraljus, då får dom vår inne under den riktiga vintern. detta funkar då många av dessa växter vi övervintrar inne inte behöver 3-6månader med kyla utan det räcker oftast med det som man kan ge dom ute under hösten.

detta funkar men dom måste ha extraljus. såhär gör jag med alla mina växter pinje, fikon, citrusar, kryddor, vinranka, andra exotiska växter och medelhavsväxter. funkar även på trädgårdsväxter. jag bor i lägenhet och har inga kalla förvarningar inne. men att göra så här funkar. sedan visst har jag det ganska kyligt inne. men dagarna kan bli rumstemperatur. men det funkade även när jag bodde hemma hos mina föräldrar då hade jag stadigt mellan 25-30grader inne och oliverna stod i fullblom i dec och fin kart i feb-mars.

nu under dec-mars i min lägenhet har jag inne krokusar, pärlhyacinter, tulpaner, snödroppar, påskliljor blommande tillsammans med oliv, citrus, trillingblomma, fikon, vinranka, gunnera. alltså jag skapar min alldeles egen medelhavsvår och det trivs oliverna bra med. funderar på att köpa magnolia och mandel så man får extra vår känslor.

men visst kan man ge dom svalka hela vintern (typ frostfritt växthus, svalt uterum/vinterträdgård eller inglasad frostfri balkong) så kommer det också funkar väldigt bra. det jag beskrev nyss är ju att man liksom flyttar vintern lite och ger dom längre vår. dock är det ju viktigt att avhärda dom ordenligt på våren när dom tas ut och att ta ut dom efter att all frost är förbi.

Inlägg i den här diskussionstråden: