Exotiska växter i Skandinavien

Återhämtning efter vinterskador, 22 augusti 2010 *PIC*

Så här ser min största stenek ut efter att jag har beskurit den och tagit bort alla vissna delar. De ursprungliga skadorna var mer omfattande än jag hade befarat men å andra sidan har återväxten varit bättre än jag hade vågat hoppas på. Den senaste tidens svalare och regniga väder är perfekt för stenekar och den växer nu som om den vore helt galen. Jag förmodar att rotsystemet inte tog någon större skada i vintras. Två andra stenekar fick ännu värre skador men även de återhämtar sig nu snabbt. Min korkek har också återhämtat sig väl.

Så här såg samma stenek ut i maj:

Så här ser min Musa basjoo och mina största palmer ut just nu. Bananplantan är betydligt mindre än den brukar vara så här års. Jag har "fuskat" lite och har grävt upp och flyttat in några av de nya skotten. Dels ser det bättre ut när de växer mer samlat och framförallt blir det lättare att skydda dem den kommande vintern. Palmerna har nu fått ett antal nya blad men samtidigt har många äldre och skadade blad vissnat. Jag låter bladen sitta kvar tills de är helt vissna så att palmerna kan suga ut den sista näringen ur dem.

Inlägg i den här diskussionstråden: