Exotiska växter i Skandinavien

Presentation...

Hej! Jag tänkte jag skulle presentera mig... så ni vet att det finns ytterliggare en "Palmnörd" i kalla Sweden. :) Jag har snöat in mig reellt på dessa palmer och det hela börja med att jag beställde lite frön för att se om man kunde olda fram en palm. Jag kolla på bilderna och såg vilka som klara lite minus... läste lite grann och sen beställde jag frön. Nu va de så att de va kul att titta på fina bilder och beställa frön så jag råkade beställa palmfrön som inte lämpar sig här i svenska trädgårdar hehe. Men om de dyker upp så får de bo inne eller i uterummet tills de dör eller blir för höga.
De frön jag beställde var:
Archontophoenix cunninghamiana
Bismarckia Nobilis
Butia odorata
Butia yatay
Dypsis decaryi
Jubaea chilensis
Livistona chinensis
Rhapidophyllum hystrix
Syagrus romanzoffiana
Trachycarpus fortunei
Trachycarpus fortunei,Naini Tal

Sen vart det av till många olika plantskolor och man hittar ju massa palmer så jag har fuskat och köpt flera stycken hehe. 1st Fortunei har blivit planterad i trädgården... de andra jag köpt avvaktar jag till nästa vår innan jag sätter ut tänkte jag. Så de har hela sommarn på sig att rota sig. Hitta en stor Jubaea som jag e stålt ägare av. Jag tänkte plantera ut den till våren och försöka. Fortunei:erna är såklart de som får dra de tunga lasset i trädgården men jag hoppas mycket på Yatay, Jubaea och Chinesen. Hur jag kommer lyckas med mina favoriter Bismarckia och Dypsis vet jag inte hehe men jag ska göra ett allvarligt försök.

Jag drog igång en FaceBook-grupp för att lägga upp bilder och så men jag har inte hunnit med det än. Bilder har jag men inte så mycke tid än. Men för er som vill:
http://www.facebook.com/home.php?#!/group.php?gid=128126880562871&ref=mf

Tänkte pröva och se om man kunde få ett bättre svar än mina tidigare försök på div. palmforum. Mörka och "brända" toppar på palmbladen verkar vara vanligt... men vad beror de på? Någon som vet?

ps. Många plus till detta forum! Det behövs =)

Inlägg i den här diskussionstråden: