Exotiska växter i Skandinavien

Veldig veldig sent svar til Pelle og Ben

Hei Pelle og Ben
Helt riktigt Pelle, den figen vi i DK kalder "Bornholmsfigen" er en Precose Dalmatia men som sakt så kalder vi den bare "Bornholmsfigen" på grunn av at den er veldig vanlig på Bornholm og på de sør-Fynske øyer. Jeg har 4 stk. fiken i hagenm alle små planter men to av dem har utviklet frukt i sommer tross den våte sommer. Det skal bli spennende å se om noen av fruktene modner til neste år.

Ben den Washingtonia jeg har er en robusta. Jeg planten den som frø i 2002 og har først planten palmen ut i hagen min i år. Den er ikke så stor men det er tydeligt, at den har fått seg ett kick ute i friheten for den har virkelig vokst fint i sommer. Går litt og vurderer hvordan jeg skal vinterbeskytte den da der jo er tale om en sart palme til våre breddegrader. Har du Ben/dere noen erfaringer m.h.t vinterbeskyttelse av Washingtonia? Jeg har også en Tracy i hagen, igen er der tale om en liten palme, maks 4 år som er kjøpt i Danmark.

Ellers så har jeg 8 forskjellige yucca i hagen, bla de stammedannende recurvifolia, gloriosa og rostata, musa basjoo og sikkamensis, europeisk viftepalme, cordyline australis (kjøpt på Orkneyøyene i år) og fatsia.

Jeg er først igang med å etablere min nye hage så en del av plantene mine er forholdsvis små, dog ikke bananerne og noen av mine yucca planter. Sjenerelt kan jeg si, at jeg av alle tropiske planter klart interesserer meg mest for de stammedannende Yuccaarter. Jeg har ikke så stor en hage så de passer fint ind da de ikke tar så mye plass. Noe annet er at de er forholdsvis lette å ha med å gjøre, dog ikke Y. rostata som er veldig sart. Her er der tale om et veldig dyrt eksperiment som jeg har gang i. Får se om de overlever ennå en vinter, det gikk så vidt siste vinter som var deres første ute i det fri plantet langs min sørlige mur.

Lære noen meg å legge ut bilder på dette forum skal jeg begynne å legge ut noen bilder av min hage men er ikke flink til PC, foretrekker å bruke tiden min ute i hagen :)

med vennlig hilsen
Teddy Lykke Bisgaard

Inlägg i den här diskussionstråden: