Exotiska växter i Skandinavien

Häggum 2010 *PIC*

Några bilder från valda delar av trädgården, fotograferade idag och igår. I våras fick jag en stor hög med kalksten hemlevererat från ett närliggande bygge (ca 60 ton). Jag försöker nu komma underfund med hur jag kan arbeta med stenen på smidigaste sätt. Jag har en vinkelslip med rätt stor klinga, men det känns som det funkar bättre att knacka på stenen med spett. Det är coolt att man kan skiva ett 1 tons block i 3 cm tjocka skivor så man orkar flytta dem.


Ny rabatt denna vecka med murar i spettad kalksten. Den ligger nära huset så här ska jag ha diverse gott som jag vill titta till ofta. Phormium tenax, vindruvor, diverse kobrakallor, ingefäror, Magnolia grandiflora, silkesträd, 3xTrachycarpus mm. Höjden är ca 1,5m. Bredden 5-6m.


Liten sommarbatt med etiopisk banan, trädtomat (verkar bli frukt), palm mm.


Fackellilja med granatäpple i bakgrunden (tack Netto!)


Den nya rabatten, här i en annan spännande vinkel!


Daphniphyllum macropodium, det bästa som hänt i år?


Min gamla djungel.


Erynigum agavifolium med Acanthus discorides och marktäckaren Ajuga 'Catlin's Giant'


Crocosmia 'Lucifer' ska strax börja blomma


Knallröda liljor är snyggt


Yucca filamentosa blomning på gång


Jättestäppliljan Eremurus robustus lämnar över till Arisaema tortuosum. Under dessa i mattan av Vinca major har några ödlekallor Sauromatum venosum tittat upp.


Förvirrad djungelbild med diverse exoter.


Frilands rispappersbuske med Musa sikkimensis i bakgrunden


Nästan vattenlösa offerdammen med lillgrabben som letar grodor. Den stora gröna växten till vänster om mitten är jättekrissla Inula helenium 'Goliath' (frösådd).


Filkon, stor vintergröna, bambu Pseudosasa japonica, Acanthus discorides

Inlägg i den här diskussionstråden: