Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Kiwi
Som svar till: Svar: Kiwi ()

Äkta kiwi är en känslig zon 0-(1) växt. Växer den inte mot en vägg i zon 1 är det nog klokast att lägga ned rankorna och skotta grus över dem alt täcka rejält med geotextil. Under ca -15C jämnas rankorna med marken. Det är min uppfattning att de är känsligare än fikon, eftersom de inte har samma förmåga att återhämta sig från att frysa ned flera på varandra följande vintrar. Som Linus skrev kan tillfälliga bakslag med sena frostnätter vara dödliga. Bäst att behålla på skyddet länge. Jag har övervintrade 2 frökiwi 1 vinter för några år sedan i mitt kallväxthus där de nedskottade i backen överlevde -25C, och i vintras klarade sig självfertila 'Jenny' på friland i skyddat läge täckt med geotextil och löv i sluttande väldränderad mark. Den verkade helt oskadd i mars och började skjuta från toppen (nästan...) men kollapsade sedan helt. Det kan ha varit en av mina inneboende vattensorkar också som ställde till det? Nu ser den hyfsad ut.

Har för mig att Actinidia arguta liknar äkta kiwi till utseendet (lurviga skott), men att den är mycket härdigare.

Det finns en spridd missuppfattning om att Jenny skulle vara härdigare än vanlig kiwi, jag har sett den säljas som härdig till zon 3, och en plantskola i Sundsvallstrakten marknadsförde den som härdig i zon 4. De måste ha avsett härdighet inomhus??? Däremot är den självfertil vilket inte är så illa.

Inlägg i den här diskussionstråden: