Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Kaktusblom - Fråga till Ludvig

Trist att du förlorat en massa Opuntier. Pediocactus har jag provat att dra upp från frö en gång (P.simpsonnii). Jag fick bara upp en planta och den växte mycket sakta. En dag försvann den ur sin kruka men återfann den senare i trädgården med tydliga märken efter en näbb. Kort därefter dog plantan så den hade väl fått några inre skador. Sedan har det inte blivit flera försök. Några år senare började jag testa att ympa små Echinocerusar på Opuntier för att få dem att växa snabbare några år för att sedan få dem på egen rot. Nu när jag vet att jag fixar det så kommer jag nog att ympa Pediocactusar om det blir aktuellt längre fram.
Beträffande Maihuenia har jag läst att de ska gå bra utan vinterskydd. Jag testade för ett antal år sedan men det fungerade inte bra och jag miste plantan. Idag har jag en liten stickling av M. poeppigii som jag ska testa när den blir lite större.
Har du testat någom Mammillaria på friland? Jag testade en M.wrighti förra eller förförra vintern (torr övervintring under plast) men den var stendöd på våren. Den enda förklaringen jag kan tänka mig är att det blev för hög luftfuktighet. En O. chlorotica har jag också förlorat en mild och fuktig vinter då jag också misstänker luftfuktigheten.

Inlägg i den här diskussionstråden: